heuvel.reismee.nl

Geen wifi, toch met veel snoeren internet geregeld.

Maandag 18-07-11
Meggy's verjaardag. Daarom hadden we een taart besteld, maar bij de receptie was het niet goed doorgegeven, dus moest er alsnog iemand naar de bakker om de verjaardagstaart te halen.
Samen met onze gids Daya en onze chauffeur Palite hebben we de taart gegeten. Daarna weer de bus in naar de plek waar we olifant hebben gereden.
Dat was echt superleuk. Toen Ilvy voor op zijn nek zat, liet de begeleider de olifant water uit een meer over Ilvy heen sproeien, en niet een keer, maar zelfs drie keer. Ze was echt kleddernat!
Na de olifantentocht reden we weer verder. Onderweg zijn we nog even gestopt om naar een flinke leguaansoort te kijken, die aan de kant van een heel klein riviertje zat. Bah, wat zijn dat vieze beesten. Toen we verder wilden rijden, hoorden we iets aan onze bus en ja hoor we hadden bandenpech. Dat was natuurlijk ook niet gek, als je ziet waar we overal met dat busje zijn geweest, en hoe slecht het wegdek overal is. Dus de chauffeur en de gids hebben de band verwisseld en intussen zijn wij bij een houtsnijwerkplaats gaan kijken, en natuurlijk is daar weer wat aan onze vingers blijven hangen.
Daarna zijn we aangekomen in ons volgende hotel, echt superchic, vaak een beetje TE. De ober wilde onze stoelen aanschuiven, maar wij zaten al. Als we ons glas leeg hadden, kwam de ober de rest van de cola in het glas gieten, ook legde hij de vork en het mes van het volgende gerecht weer klaar, dan kwam hij weer met een doekje 2 rijstkorrels opruimen die Ilvy geknoeid had. Echt een beetje overdreven gedoe. Een zanger met gitaar en een man met trommel kwamen een lied zingen wat eindigde als Happy Birthday. Dat was wel grappig, maar we kwamen niet meer van hun af, ze bleven maar liedjes zingen. En wij konden met goed fatsoen geen dessert gaan halen.

Meggy: Iedereen super bedankt voor de felicitaties! Ik heb echt een super verjaardag gehad in Sri Lanka!

Dinsdag 19-07-11
We beginnen vandaag met erg veel geschiedenis. In Poloranuwa is veel archeologie te zien en dat hebben we voor de middag ook gedaan.Tijdens de lunch in het oudste resthouse van Sri Lanka mochten we ook nog even de 'Queen's room' zien. Echt een prachtige kamer met eigen terras aan het grootste meer van Sri Lanka. Deze kamer was nog niet eens zo duur, maar 200 dollar per nacht. Wij hadden wel een hoger prijskaartje verwacht.
Er was nog veel meer in Polonaruwa te zien, maar daar hadden we niet zo'n zin meer in, dus gingen we op weg naar Sigiriya/Dambulla. Onderweg zagen we zo'n 20 wilde olifanten in een natuurreservaat staan. Er stak er zelfs eentje recht voor ons busje over. Dat waren olifanten die in het wild leefden. Er zijn nog steeds zo'n 2000 wilde olifanten in Sri Lanka en zo'n beest blijft gewoon machtig mooi om te zien.
's Middags hebben we een heerlijke massage gehad in een Ayurveda kliniek.
Alles is gebaseerd op kruiden uit de natuur en dat hebben we gemerkt ook.
De olie die voor de massage was gebruikt konden we met douchen gewoon niet uit onze haren gewassen krijgen. Bij aankomst in ons hotel konden we nog lekker even genieten van het zwembad.

Woensdag 20-07-11
We hadden afgesproken met onze gids Daya dat we om 8.30 uur zouden vertrekken om de Leeuwenrots in Sigiriya te gaan beklimmen. Dan zou het nog niet zo warm zijn. Gelukkig stond er erg veel wind, waardoor het niet zo warm aanvoelde. De 1200 treden hadden we dus zo omhoog gelopen. Alleen Rianne vond dat sommige stukken wel erg eng waren. Dat waren ijzeren trappen die leken te zweven naast de rots. Maar we hebben het allemaal gehaald.
Daarna zijn we naar de grottempel in Dambulla geweest, waar zo'n 150 prachtige boeddha-beelden stonden. Naar deze rots zou eigenlijk weer een hele klim zijn, maar onze chauffeur had ons mooi halverwege via een of ander weggetje afgezet.
Op weg naar Kandy kwamen wij langs een tuin met 'herbs en spices', waar we uitleg kregen over diverse specerijen en medicamenten, de herkomst ervan en hoe ze gemaakt werden. Hier werden we gemasseerd door 4 leerling-masseurs. Uiteraard wordt er dan weer een fooi van je verwacht. Nu was dat helemaal niet erg, maar op sommige plaatsen vraag je nergens naar en willen ze toch een fooi hebben. En het ergste is, dat ze het vaak ook nog niet eens genoeg vinden, en dat meteen aan je duidelijk maken ('Too small', wordt er dan meteen gezegd.
Dat is soms best wel irritant.
In Kandy was het best moeilijk een hotel te vinden. De eerste 3 hotels waren volgeboekt (waarschijnlijk al in verband met de komende Perahera) en dus kwamen we in een best chic hotel terecht. Alleen de mooiste kamers waren al verhuurd. Maar ja, een kleinere kamer is ook goed. We hebben tenminste wel hetzelfde eten en hetzelfde zwembad. Alleen maar 1 werkend stopcontact op de kamer is wel vervelend, voor alle apparatuur die we telkens op moeten laden. Dus wordt de telefoon van Raymond en van Rianne als laatste opgeladen (dus niet, want dat lukt niet met 1 stopcontact). Tijdens het diner kwam er een bandje met 4 personen life muziek spelen aan onze tafel. Wel grappig die Sri-Lankaanse muziek. Na wat geborreld te hebben met andere Nederlanders, waren we uiteindelijk bekaf naar bed gegaan.

Donderdag 21-07-11
Na het ontbijt wilden we graag naar het olifantenweeshuis in Pinawela. Daar waren we mooi op tijd om te zien, hoe de olifanten in bad gingen in de rivier.

Er was een olifant die op een landmijn had gestaan en zodoende een deel van haar voorpoot miste. Na het badderen zouden de baby olifantjes gevoerd worden met de fles, maar daar moesten we even op wachten. In de tussentijd zagen we dat er in het hotel bij het olifantenweeshuis een bruiloft werd gevierd en Daya vroeg of wij even binnen mochten kijken. Iedereen was prachtig verkleed, en niet alleen de bruid en bruidegom, maar ook alle gasten. Wij mochten met de bruid en bruidegom op de foto (er werden zelfs door hun fotograaf en nog door iemand anders foto's van ons met het bruidspaar gemaakt, grappig he).

Op de terugweg naar ons hotel reden we langs een theefabriek, waar we konden zien hoe de theeblaadjes binnen een dag van het land in de theeverpakking terecht kwamen. Er waren alleen maar vrouwen aan het werk en we wilden graag weten wat deze vrouwen verdienden. Ze krijgen op een dag van 8 uur werken, 750 rupees, dit is ca. € 5,--. Toch merken wij als toerist niet dat alles zo goedkoop is, want als je ergens naar toe wilt, moet je als toerist behoorlijke entreeprijzen betalen. En dan wordt er ook nog op veel plaatsen tipgeld gevraagd.

Na terugkomst in het hotel hadden we inmiddels een andere kamer gekregen, want de kamer waar we zaten, waren niet echt groot en er was maar 1 stopcontact op beide kamers wat werkte. En dat is voor ons echt een probleem, want we hebben vanalles wat elke dag opgeladen moet worden. En met maar 1 werkend stopcontact is het dan alleen maar het fototoestel wat er wordt opgeladen. Daya onze gids had er voor gezorgd dat wij andere kamers kregen en onze bagage was al netjes op de andere kamers gezet. Heerlijk dat je nergens met je bagage hoeft te sjouwen. Dat wordt echt overal voor je gedaan.

Tegen de avond zijn we naar een echte Sri-Lankaanse dansshow geweest, waar verschillende dansen werden uitgevoerd en later was er ook iemand die over hete kolen liep. Na de Kandy Dancers gingen we nog 'even' naar de tempel van de tand. In deze tempel wordt een tand van Boeddha bewaard en dit is de heiligste plaats voor alle boeddhisten van heel Sri Lanka.

Vandaag hadden we dus weer een lekker vol programma, maar de komende dagen zullen we nog steeds in Kandy verblijven omdat daar zo ontzettend veel te zien en te doen is.

Fons en Mieke Otjens

O, ja, nog proficiat Meggy. Wij pakken er een lekkere Bavaria op.
Gaaf is het om jullie zo te kunnen volgen zo ver van huis.
Geniet er maar van, want uit de foto's blijkt dat het schitterend is.

groetjes vanuit een koud Dinther.

Opa en Oma

Zo nu zijn we weer helemaal op de hoogte.
Geniet ervan.
Groetjes uit een nat Heeswijk

Peter en Caroline v Grinsven

Ja Meggy, alweer sweet 16. Proficiat.nog.
Jammer dat jij niet op de nek van die olifant zat, dan had je een gezegende verjaardag gehad.
Super mooie foto's en op je wenken bediend worden. Wat wil je nog meer? Toch?
Geniet er maar van.
Groetjes uit een koud en nat Dinther

Olaf

Zo gaaf, Kandy!!!heb helaas de toeristische dingen een paar jaar geleden niet kunnen zien, maar wat moet dat ongelooflijk gaaf zijn daar!wordt spontaan jaloers!!!veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende verhalen.groeten uit een zonovergoten Dinther